Kramp
Göteborg – Västra Götaland 1979
Medlemmar:
Mare Kandre: Sång
Åsa Oscarsson: Bas
Lasse ”Lille-Kramp” Hansson: Gitarr
Mikael Örtendahl: Trummor
Historik:
Galan mot Elitkultur den 24 och 25 november 1978 blev startskottet för punkrörelsen i Göteborg. Flera av de medverkande punkbanden gjorde där sitt första energiska framträdande inför publik, något som fick många i publiken att tänka ”det där kan jag också göra”, däribland Åsa Oscarsson och Mare Hansson som tillsammans med Mares bror, Lasse ”Lille-Kramp” Hansson på gitarr kort efteråt bildade Kramp.
Bandet saknade till en början trummis men på en spelning med Ebba Grön träffade man Mikael Örtendahl som spelade trummor i Sexton Piss. Efter lite tjat övertalades Mikael att ”tillfälligt” spela med Kramp tills man kunde hitta en egen permanent trumslagare.
Med Mikael som trummis fick man också tillgång till Sexton Piss replokal, där man skrev och spelade in låtar som ”Svart söndag”, ”Hiroshima”, ”Lobotomi” och ”Dumma lilla unge”.
Musikaliskt hade Kramp, precis som både GLO och Attentat, snabba råpunkiga låtar men även låtar där man kunde också skönja influenser från exempelvis Buzzcocks. Dessutom hade Lasse ”Lille-Kramp” tidigare spelat jazz vilket gjorde att hans gitarrspel skilde sig en del från den genomsnittlige punkgitarristen.
Kramp blev nästan omgående omskrivna i Göteborgs båda punkfanzines – Funtime och Anarki o Kaos, trots att de knappt hunnit ut ur replokalen. Under bandets halvårslånga existens blev det dessvärre bara ett fåtal spelningar bland annat genom Garageligans försorg.
Efter upplösningen av Kramp var Åsa med och bildade Göteborgs första punkband med bara tjejer – Tänts. För Mares del blev det inga fler bandkonstellationer innan hon permanent hade bosatt sig i Stockholm och där startade Ruhr tillsammans med de gamla Plastmedlemmarna Olle Borg och Magnus Gelin.