Homy Hogs
Upplands-Bro – Stockholm 1979-1982
Medlemmar:
Göran ”Gördis” Käll: Bas/Trummor
Leffe ”LT Hog” Thunberg: Gitarr
Palle ”Pål Pot” Krüger: Trummor/Gitarr
Patrik ”Kirran Hitler-Lenin” Christiansson: Sång 1979-80
Stefan ”Stanke” Stankeviecz: Sång 1980
Peter ”Pettan Enöga” Danielsson: Sång 1980-81, (Gitarr 1983)
Olle ”Drulle Moschta” Ede: Sång 1981-82
Pontus ”Porra” Lindegren: Bas (1983), Guitar (fr. 1984)
Nandor ”Nalle” Hegedüs: Bas/Sång (fr. 1984)
Homy Hogs-fortsättningen Werewolves on Wheels 1986-1988:
Göran ”Gördis” Käll – Trummor
Leffe ”LT Hog” Thunberg – Gitarr/Sång
Pontus ”Porra” Lindegren – Gitarr
Nandor ”Nalle” Hegedüs – Bas/Sång
Tillfälliga musiker:
Mertzi ”Matti” Zane – Trummor 1986
Joakim Lindengren – Piano 1987
Benke Hirvonen – Gitarr 1987/88
Macke Pettersson – Gitarr (reunion-gig 1992)
Historik:
Bros tuffaste gitarrmanglare startade under hårdrockigare former av LT och Kirran (Lenin/Hitler) redan 1976 undet namnet The Bomb. När man 1977 upptäckte Sex Pistols och punken bytte man namn till The Kuk. Sedan dog intresset ut, men 1979 drog åter LT och Kirran igång manglandet, nu under namnet Shakin´ Hitler & the Kuk. Ganska snart bytte man dock namn till Little Lenin & the Homy Hogs innan det kortades till bara Homy Hogs.
Det dröjde till året efter innan man orkade samla sig för första offentliga spelningen. De hårda träningspassen med polarna i replokalen gjorde Homy Hogs redo för en inte ont anande publik. Bandet ansåg att punken blivit för mesig och nu var det hög tid att annama den hårda linjen. På debutplattan ”Nöje för nekrofiler” blickade man både mot amerikansk hardcore såväl som brittiskt anarko-röj. Enligt LT var Homy Hogs för kompromisslösa för punkarna och när man insåg att bandet ändå skulle explodera gjorde man sitt yttersta för att Smash Overdose-låtarna skulle bli så kompromisslösa som möjligt.
Homy Hogs återbildades för några rusiga spelningar mellan åren 83 till 86. Då LT och Gördis startade Werewolfs on Wheels – den naturliga fortsättningen på Homy Hogs.
A brief history in English
Homy Hogs existed 1979-1982 in original setting of teen brats.
Made a couple of drunkard reunions 1983-86. Also played some 1986-88 as Werewolves on Wheels, name taken from Homy Hogs 1986 special demo-album.
Also a reunion for one concert as Werewolves on Wheels at Gärdet Festival 1991 and one as Homy Hogs at a private party at the Apromus 1992. (Från bandets MySpace sida)
Diskografi:
Kassett: Smash Overdose Cassette-EP (No Records -82)
Singel: Homy Hogs wanna destroy (No Records/Adventure -83)
Singel: High Drive/Rokker Triplane (Eat Records -88)
EP: Tonight Alright (King Kong EP-series no. 2 -93) Split-EP med Union Carbide Productions & G.O.L.D. (King Kong Records)
EP: 2008 Smash Overdose Split-EP med Fylgja i 6 olika omslags- och vinylfärger (Nitskivor 08)
LP: Nöje för Nekrofiler LP (No Records/Wolfies/Record Pool -81)
LP: Werewolves on Wheels versus everything that moves LP (Eat Records -88)
Specialprylar, återutgivningar etc:
1986 & 1992 Werewolves on Wheels LP [endast några lådor ca 100 ex. Ena sidan samma som Werewolves on Wheels versus everything that moves] (Eat Records)
1987 Homy Hogs wanna destroy 12″ (Eat Records)
1988 Werewolves on Wheels wanna destroy 12″ (Eat Records)
1992 Rokker Triplane 7″ 78 Rpm (1-sidig på cirkelsågblad special edition for friends) (Burn Records)
Samlingar:
1984 Youthanasia II (Pack Production)
19?? Killed by Hardcore vol. 3 (Killed By Death Records)
19?? Hardcore History vol. 7 (Insane Society Records)
19?? Hardcore History vol. 10 (Insane Society Records)
HOMY HOGS- Diskografi-info
LP:n ”Nöje för Nekrofiler” spelades in på 38:an i Bro. Det var Thomas ”Subbe” Söderberg som spelade in den på en portabel 4-Kanalig Fostex-studio sommaren 1981. Vi satte allt i ett röj. Medverkande: LT, Palle, Gördis, Drulle, Pettan.
”Subbe” var trummis i Factory, men var en jävligt schysst snubbe ändå. Han öppnade senare Studio Twilight i Barkarby. Subbe var också den som spelade in samlingsplattorna ”Förortsrock vol 1 och 2” med bl.a Incest Brothers, Revolt och Brun Band.
Diskografi-info:
MC:n ”1982 Smash Overdose” spelades också in i 38:an. Det var 1982, inspelad på vanlig 2-kanalig rullbandare med assistans av Johnny ”Pojkfan” Johansson (om jag inte missminner mig). Medverkande: LT, Palle, Gördis, Drulle (Pettan befann sig då på ökända ungdomsvårdsskolan ”Små Skolorna” i Danmark dit han av någon märklig anledning som en av de första svenskarna hade blivit skickad av underbara Bro-Skolan. Ledarna på ”Små Skolorna” var hängivna hasch-rökare, och tog följaktligen med sina ”elever” på en långa ”studieresor” till Marocko och dyl.)
Singeln Demolition Beat/I wanna Destroy spelades in av Billy Madden 1983 i hans studio. Medverkande: LT, Palle, Gördis, Porra, Pettan.
4-låtars-Demon ”Kill the sudden craze” lirades in 1984 av Tom Sjöberg (från Toms Tivoli). Medverkande: LT, Gördis, Porra, Nalle (som tidigare lirat med TST).
Det finns också helt galet material som var inspelat till den tänkta filmen ”Bajsbad”. Detta kan man väl i och för sig se som en osläppt platta om man vill.
Dessutom: Werewolves-singeln finns även med Homy Hogs-omslag i ett tidigt skede, och från detta skede – precis innan vi valde att kalla oss Werewolves on Wheels – finns också en testpressad LP där ena sidan är Hogs-låtar och andra sidan är en del av de demos som sedan släpptes som Werewolves on Wheels. Och det blir ju inte mindre rörigt av att den testpressade Homy Hogs-plattan heter just ”Werewolves on Wheels”.
Outgiven URK-intervju från 1981
Little Lenin & the Homy Hogs är ett band från Upplands-Bro. Precis innan de ska in i och spela in debutplattan får jag ett snack med gitarristen Leffe och en mer eller mindre nykter Petta:
– Leffe, kan du berätta vilka ni är och vem som spelar vad?
Nu heter vi bara Homy Hogs, eftersom Kirran inte är med i bandet längre. Han var Little Lenin, och även Shakin Hitler när vi först hette Shakin Hitler and the Kuk. Han och jag bildade bandet, med mig på gitarr och han på sång, sedan kom fyllot i hörnet där (= Petta) med på bas, och Drulle på trummor. När Kirran la av testade vi ett tag med Stanke på sång, men det blev bara strul. Sedan kom Gördis med på bas och då tog Petta sången. Därefter fick Petta respass av Bro-skolan till Små Skolorna i Danmark, och då tog Drulle sången och Palle hoppade med på trummor. Palle och jag hade lirat lite förut redan.
Så nu är vi alltså jag gitarr, Gördis bas, Palle trummor, Drulle sång och Petta sång han med när han är på rymmen från Danmark. Också docent Klas-Erik Wallén på ryggvärkskurs såklart.
– Hur länge har bandet funnits då?
Kirran och jag lekte hårdrocksband redan 1975 som barn ihop med bröderna Hansson.
Jag hade en Hobbex-elgitarr, Kirran skrek ut sitt hat och Hanssons körde virvel/cymbal och akustisk gitarr som bas.
När punken kom 1977 kallade vi oss The Kuk. Det var ett rätt bra namn eftersom det ändå stod klottrat överallt.
Fast då var inte bröderna Hansson med, då var det bara jag och Kirran.
Sedan blev det inte mer med det ett par år.
Vi hade fullt upp med annat.
Men 1979 försökte vi igen. Först som Shakin Hitler and the Kuk, sedan Little Lenin and the Homy Hogs, och nu heter vi bara Homy Hogs som sagt. Nu kan vi nästan spela till och med, och vi har ju fan en av Sveriges bästa trummisar, Palle Punk, som har haft en jävla massa band genom åren. Som The Junk, The Vicious, Aggretion och Vax -79, det mesta med Lill-Erik Björk och Bele och dom från Kungsängen.
– Influenser?
Varierar. I början var man ju hänvisad till de plattor som Bro-Ljud tog hem till butiken.
Sen började man åka till Stockholm eller Uppsala och handla, och då blev det ju större valmöjligheter om man säger så.
Mina första punkplattor var Never mind the bollocks, Ramones första, Vibrators andra, Dead Boys första, Clash första, Sheena is a punkrocker, Raggare is a bunch, Tell us the Truth-Lpn med Sham och Raw Power med Iggy and the Stooges. Raw Power-plattan hade stått och möglat på Bro-Ljud ända sedan Kiss-åldern, så man hade lyssnat på den redan då, men då tyckte man inte den var så bra, bara någon låt tyckte man då. Sedan lyssnade man mer noga när man hörde att Pistols diggade dom så jävla mycket. Sen köpte jag den till slut. Mitt ex ser annorlunda ut än de som finns nu. Mitt är första-originalet. På framsidan står det bara Iggy med större bokstäver och Raw Power. Men bilden är samma, och baksidan är samma som på andra. Man ser att plattjäveln är gammal som gatan. Det är en sån där tung gammal plast i skiten. Man kände till Iggy från Tiffany redan på Kiss-tiden, men då brydde man sig inte. Det var när Pistols körde No Fun man började kolla upp dom. Men nu är det Discharge och GBH som gäller. (Och Bullshit Detector vrålar Petta). Palle gillar mest Dickies, 999, Generation X, UK Subs och Drones. Gördis lyssnar nästan bara på Black Sabbath.
– Jag såg er på konserten i Kungsängen. Då var det mycket mohikaner och mangel. Påminde en del om de nya banden från England, typ Exploited och dylikt. Nåt ni blivit inspirerade av eller?
Mycket mohikaner vet jag väl inte. Drulle har mohikan och några Hogs-polare. Docent Klas Extas har ju sin dubbel-mohikan i och för sig, men han är ju nästan tvångsklippt av Porra. Annars är väl jag samma striphåriga ligist som jag och Kirran alltid har varit, Gördis är en vanlig ovanligt ovanlig AIK:are och Petta-Palle-Stanke-fraktionen är reguljära Gallerianpunkare med m-59:or och rosa kalsonger och pepitarutiga kockbrallor. Exploited? Ja, Drulle diggar Exploited. Första singlarna är bra. Men för mig e det Discharge och GBH för hela slanten just nu.
– Varför ”Why Don’t We Do It In The Road”? Undrar bara eftersom det inte är många band som kör Beatles covers.
Det borde man väl haja automatiskt. Förklaringen är att vi är stora Stooges-fans och märkte att det fanns denna sena Beatles-låt som fan är som en Stooges-låt. Enkel och bra också. Texten är bara titeln och en rad till. Som Now I wanna sniff some glue ungefär.
Sen tyckte vi det var ballt, typ som Sid Vicious med My Way också. Den börjar ju också lugnt för att sedan bli råare vartefter.
För övrigt skiter väl vi i vad andra band pysslar med. Det är så jävla mycket komplex och regler i punken i Sverige. Det var en snubbe från Travolta Kids som kom fram när vi hade lirat och sa att ”ni var bra, men ni kan fan inte hålla på och spela så där snabbt. Det är inte det som gäller nu.”
Ungefär nåt sånt.
– Handlar era övriga låtar om?
Bland annat om supa, mangel, förstöra och be folk dra åt helvete. Vi är emot systemet och vill göra vad vi vill utan att fråga nån dum jävel om lov. Men texterna är rätt humoristiska i grunden. Allt handlar egentligen om att festa och ha kul så länge det går.
– Hört att ni ska spela in snart här i Bro. Berätta.
Ja, vi ska dra in så många låtar vi hinner med en snubbe som heter Subbe. Han lirar trummor i Factory och är från Barkarby. Vi hatar visserligen naturligtvis Factory, men han verkar schysst och cool personligen. Perra Hedström och dom i Zhe Jur har lirat in en kassett med honom, och det var via Perra vi kontaktade honom. Den här Subbe har en studiobandspelare som han tar med sig till 38:an. Han tar betalt per timme, så det gäller att det inte tar så jävla länge. En timme inspelning och en timme mixning är max vad vi har råd med.
– Några andra spelningar på gång?
Den stora planen är att haka på Petta till Danmark och lira i Christiania. Petta känner en jävla massa folk därnere nu.
– Mycket bråk häromkring med raggare och sånt eller hur?
Visst är det hårda fyllebråk hit och dit ibland, det kan man ju inte förneka. Upplands-Bro är en fruktad ort, har väl alltid varit, kommer väl alltid att vara.
Det vet väl du, Böna, som är från Bålsta.
– Men annars är det väl rätt bra sammanhållning här ute mellan punkarna. Alla verkar känna alla och så där.
Ja, det är jävligt schysst här. Det finns jävligt mycket yngre punkare helt plötsligt, de yngre känner man väl inte så jävla bra, men de är välkomna att haka på dom med. Upplands-Bro är ju en barnrikeort. Många diggar punk, även skejtare och hårdrockare, och det är bra för Homy Hogs.
– Framtidsplaner?
Fortsätta vara superstjärnor bara.
Intervju – Böna