Medlemmar:
Bengt Bengtsson: Sång, gitarr
Jan Sandred: Bas
Erik Eklund: Gitarr
Tommy Jansson: Trummor
Historik:
Bengt Bengtsson hamnade i punksvängen mest av en slump. I sällskap med Erik Eklund, redaktör för fanzinet Go Punk (senare Scratch) skrev han 1977-78 brev till andra fanzines med fantasifulla bandpresentationer av olika icke-existerande uppsalienska punkband. Eriks fanzinekollegor svalde det mesta och Sveriges fanzines flödade av artiklar om den tydligen mycket livaktiga punkscenen i Uppsala. När så Punk Magazine i Stockholm bokade in ett av dessa fejkband till en punkgala på Jarlateatern såg sig de båda bluffmakarna nödgade att starta The Riots.
Någon spelning på denna kaotiska gatecracher-tillställning hösten 1978 blev det inte, men de fortsatte och spelade såväl i Vaxholm som på ett antal ställen i Uppsala. Bandet upplöstes sommaren 1979 (men hade reunionspelningar 1986, 1988 och 1982) efter The Riots startade Bengt Automania.
Från boken Ny Våg
Låtar: Moskva, Robert är död, Vi ska märka dig ditt svin, Bror Björn har en brunn här ute
Inspelningar: Live Uppsala Musikforum 781201
Här hittar du spelningen.
Vi presenterar Uppsala-bandet THE RIOTS
Det har börjat hända en massa saker inom rocklivet i Uppsala, om vi nu ska tro allt vi läser. Det var visst nån som sjöng ”don´t belive what you read”. En grupp som finns nu i alla fall är THE RIOTS.
Dom är: Bengt Bengtsson – bas
Johnny Bass – sång, sax
Lars Låghalt – trummor
Murder Hawkins – gitarr, sång
På vissa konserter medverkar även Gunnar Ahlgren på piano & gitarr, men någon permanent medlem är han inte.
– Vi bildades i augusti –77 av mig (Bengt), Murder och Peter Forsberg på trummor. Då kallade vi oss Belsen Boys och spelade på vissa ungdomsgårdar. P-O Steneryd kom till gruppen i oktober och då bytte vi I dec –77 var det meningen att gruppen skulle spela in en singel första gången men Peter Forsberg nitade en studioarbetare, varpå dom slängdes ut därifrån. Peter sparkades och in kom en polare, Lars Låghalt på trummor.
Men i deras framtidsplaner finns först och främst att spela vidare och få spelningar, och att spela in en EP. Dom har haft en del spelningar och en del har slutat i kaos. På en Folkets Husspelning slutade det med muck med publiken och trumpinnekastning.
– Vi var även förband till Motvind för stor publik och har lirat på en del ungdomsgårdar, musikforum, anarkistmöte och ett snart historiskt haschparty i en rivningskåk i U-a. Där stormade ”publiken” scenen efter fem låtar eftersom dom trodde ”Deathsentenced” var antikommunistisk.
The Riots sjunger nu mestadels på svenska, men har kvar en del covers av b.la Dylan, Bowie och Lou Reed,… Jag har fått en kassett av gruppen och det låter faktiskt inte så dåligt efter några lyssningar. Det är inte punkmusik dom spelar! En del låter som punk, annat som blues och cirkusmusik. Det är till stor del gitarristen som får det att låta som det gör. Han kör med härliga och snärtiga solon. En skön lirare!
I ”Valborgskväll” låter det nästan som country och svensktopp! Den låten handlar om en restaurang i stan. I ”Death..” låter dom plötsligt som The Lurkers och i ”Tage Erlander” e de blues. Och nog fan lirar dom reagge också, ”Säporeaggae” heter den och ni har nog hör den med Sigge Furst. Det är en uppföljning på låten ”Valfrid”, där handlingen är om kärnkraften och Valfrid Paulsson generaldirektör för naturvårdsverket. ”Dom planerar och du hänger på / för tillväxten måste det gå / alla riskerna snackar dom bort / upp på högre lön snart.”
Klagar på att dom skänker skattepengar till Asea för att bygga kärnkraftsverk som läggs ner. Dom följer sen upp den låten med ”Säporeagge” som dom då säger till:
”Utbyggnaden av kärnkraft kommer att föra med sig en kraftig skyddsapparat för att hindra dom här k-verken från sabotage. Mer poliser, hemliga poliser.”
Man ska sen skratta med i refrängen!
”Tage Erlander” heter en annan bra låt med gruppen, som jag visst nämnde. Den handlar alltså om en kille som alla känner till, antar jag, och han var ju Säpos grundare. Där härmas Erlander alldeles förträffligt.
Tack vare att gruppen har en saxofon med låter det fylligare och han spelar bra också. Det har Skabb också bevisat att ljudet och musiken kan bli mycket bättre med en sax. Och det märks framför allt i låten ”E ni så bra”.
Texterna är bra med gruppen, jävligt bra. En av de låtar de lyckas bäst med är Lou Reeds gamla klassiker ”Waiting for my man” som nu helt riktigt heter ”Jag väntar på min man”. Jag lämnar texten här, så får ni tolka sönder den och tycka vad ni vill.
”Jag väntar på min man”
Jag väntar på min man med 100 miljarder i min hand
Uti Harpsund, ner till fem-sjuk och smutsig och längtar hem,
Jag väntar på min man
Här kommer Olle (Palme) han är ung och pigg
Han mår fint med sin fin-fina rygg
Han är tidig han är arbetsvill
Du måste lära dig vara hård som sten
Jag väntar på min man
Två hela whisky och en flaska rom,
men vem är det då som ramlar av
Har han grejerna som smakar så skönt?
Nej nu är det dags att dra sparad mellanöl
Jag väntar på min man
Heja Volvo och gå på, 200 miljoner ska ni få
går präktigt, ni går riktigt bra
Så säg bara till om det är nåt mer ni vill ha
Jag väntar på min man… Jag väntar på min man…
Dom har i motsats till Five Years lyckats få till lite mer vettiga och utvecklade texter.
Texterna är samhällsfientliga och mycket handlar om kärnkraft och de olika partierna.
The Riots verkar vara en sån grupp som går hem live, bra kontakt med publiken, bra texter, humor, allsång och omväxlande musik! Har ni chansen att se dom, så gör det. Hoppas dom släpper en platta fort, den kommer att sälja om dom låter som på kassetten! ÖS PÅ GRABBAR!!
Who´s a punk Nr 10 Text: Janne Nilsson
också namn till The Riots.
P-O slutade sen i feb –78 och Johnny kom med. Då hade gruppen planer på en singel ”Deathsentenced”, men gruppen hade uselt med pengar.